Päivänä taannoin silmääni osui Facebook-feedissä kansainvälisen koiranruokajätin mainos ”Herkullista ja ravitsevaa ruokaa pikkukoirallesi”. Oivallista, ajattelin. Mainos oli ainakin kohdennettu taitavasti, meillähän asustaa pari pienehköä, mutta iso egoista, koiraa. Klikkasin mainoksen auki, koska minua kiinnosti, mitä erityistä he tarjoaisivat juuri pienille koirille.
Silmäilin mainossivustoa, hyviä juttuja koiran hyvinvoinnista. Tykkäsin ajatuksista. Kunnes pääsin ruuan sisällysluetteloon. Ensin lukaisin ainesosat läpi, parannettavaa niissäkin, mutta suurin ihmetys tuli, kun jouduin tavaamaan raaka-ainelistan viimeisen aineen. Propyleeniglykoli. Mikä tai mitä se on? Onko se koiranruuassa olennainen ainesosa koiran hyvinvoinnin kannalta?
Sana itsessään oli aikamoisen vaikea lausua, mutta onnistuin googlettamaan propyleeniglykolin ja vähän tutkailemaan, mistä on kyse. Nopeasti tulin siihen tulokseen, että ainakaan propyleeniglykolin paikka ei ole koiranruossa. Huomasin, että aineen johdannaisia käytetään mm. lentokoneiden jäänpoistoon ja jäähdytysnesteinä ajoneuvoissa. Koiran kuivaruoassa ainetta käytetään kosteudensitojana eli se estää kuivaruokaa kuivumasta. Aika ironista. Toki se varmasti lisää ruoan säilyvyyttä, kun ruoka pysyy ”kosteana” kuivaruokana. Vaikka aine onkin EU:ssa luokiteltu sallituksi lisäaineeksi koiranruoassa, en haluaisi omille koirilleni ehdoin tahdoin syöttää päivästä, mahdollisesti vuodesta, toiseen noin epäilyttävää ainesosaa. Varsinkin, kun lisätutkailuilla internetissä, paljastui, että kyseisen aineen epäillään aiheuttaneen pari vuotta sitten ison joukon koirien sairastumisia ja jopa kuolemaan johtaneita myrkytyksiä Pohjois-Amerikassa.
Yllä oleva sattumus on yksi iso osasyy sille, miksi me Ryry´sillä vahvasti uskomme puhtaisiin raaka-aineisiin, yksinkertaisiin tuoteselosteisiin ilman turhia lisäaineita, hellään kypsentämiseen sekä aivan voittamattomaan ruoan makuun. Otsikko kiteyttääkin kolme tärkeintä asiaa, jotka koiranruuassa on ehdottomasti oltava kunnossa. Sen jälkeen voidaan miettiä seuraavat tärkeät asiat koiranmuonassa. Koirasi ilahtuu varmasti, kun olet ensin itse tietoinen ruoasta, jota parhaalle ystävällesi tarjoat. Ilahtumisen voi huomata monella tapaa, mm. hyvinvoivana, eläväisenä, liikkuvaisena, tasapainoisena ja koiramaisena koirana, kuten kuvioon kuuluukin.
Koiramaista ja ravitsevaa syksyn alkua, ystävät!
Varastossa olevien tuotteiden toimitusaika on yleensä 1-3 arkipäivää. Mikäli tuote ei ole varastossamme, yleensä tavarantoimittajalta tulevat tavarat ovat asiakkaalla 3-7 arkipäivän kuluessa. Ilmoitamme poikkeavista toimitusajoista tuotesivulla sekä suoraan asiakkaalle, mikäli tuote on päässyt loppumaan varastosta.
Käytämme Postin ja Matkahuollon palveluita. Postin toimitukset Postin toimipisteisiin tai SmartPost- pakettiautomaatteihin sekä suoraan kotiinkuljetettuna.
Postin toimitusvaihtoehdot:
Nouto lähimmästä Postin noutopisteestä tai pakettiautomaatista 6€
Yli 100 euron tilauksissa on aina ilmainen toimitus lähimpään Postiin tai pakettiautomaattiin.
Matkahuollon toimitusvaihtoehdot:
Lähetys noudetaan lähimmästä Matkahuollosta tai Matkahuollon noutopisteestä 6€
Kotiinkuljetus 12€
Yli 100 euron tilauksissa on aina ilmainen toimitus lähimpään Matkahuollon noutopisteeseen.
Jyväskylän seudulla ilmainen kuljetus kotiovellesi tai sovitusti nouto varastoltamme (1.9.2024 osoite Alasinkatu 1-3). Merkitsethän tämän vaihtoehdon tilauslomakkeelle, niin sovitaan kuljetus tai nouto sinulle sopivaan hetkeen.
Yleiset ehdot:
Tilaamillasi tuotteilla on 14 vrk:n vaihto- ja palautuskoikeus. Otamme vastaan vain käyttämättömiä ja ehjissä myyntipakkauksissa olevia tuotteita. Merkitse mukaan tilinumerosi ja palautuksen syy (esim. rikkinäinen tuote, väärä koko tms.).
Voit palauttaa tuotteen / tuotteet ilman kuluja käyttämällä Postin asiakaspalautusta. Palautus lähetetään osoitteeseen: Asiakaspalautus, Ryrys Oy, Majajärventie 14, 40600 Jyväskylä. Postin asiakaspalautusnumeromme on 643419. Muilla tavoilla toimitetuista asiakaspalautuksista emme maksa palautuskuluja.
Mikäli paketti on vaurioitunut kuljetuksessa ja mikäli myös tilattu tuote / tuotteet ovat vaurioituneet, tee heti noutopisteessä asiasta vahinkoilmoitus. Jos olet kuitenkin jo kotona, niin ilmoitathan meille välittömästi, niin sovitaan uuden tuotteen lähteyksestä.